India deel 2: Delhi - Rajasthan - Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Ross Meij - WaarBenJij.nu India deel 2: Delhi - Rajasthan - Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Ross Meij - WaarBenJij.nu

India deel 2: Delhi - Rajasthan - Mumbai

Door: RvdMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

29 Maart 2017 | India, Bombay

Van Agra naar Delhi met de auto van een rondreizende Indiër meegereden. Stapvoets de laatste 8 kilometer in 2 uur tijd was een goede introductie voor deze drukke stad. Door middel van tours de Engelse overblijfselen gezien, het eten en het leven van straatkinderen. Door heel Delhi is er ook om de paar meter een bedelaar te vinden, tuk-tuks of fietstaxi's zijn onbetrouwbaar en proberen op allerlei manieren geld van toeristen af te troggelen. De door 90% à 95% met mannen gevulde Bollywood bioscoop was een ervaring op zich. Je werd door een deur geperst om naar binnen te komen, iedereen stond op voor het volkslied, er werd voor de minister-president gejuicht en het publiek ging los toen de populairste actrice en acteur in beeld kwamen. Bij het Holi Festival was het tijd om er een kleurrijk feest van te maken. Samen met een groep van 20 vrouwen en mannen werd het een gaaf feestje. De Indiërs kleurden ons in met de poeders en vanaf de daken werd er water gegooid. Het was helaas niet voor iedereen een leuk feest. In mijn hostel vertelde een Turkse vrouw namelijk door 6 mannen te worden betast en trokken andere mannen haar er zo snel mogelijk uit.

Na Delhi bezocht ik in de provincie Rajasthan meer historische steden vol met grote forten, tempels en paleizen. Onder andere in Jaipur naar het Amber Fort geweest, in Pushkar naar een tempel voor het uitzicht en in Jodhpur door de straten met blauwe huizen gelopen. Bij elke stad begon het inmiddels meer op een woestijn te lijken. Meer kamelen en temperaturen van 37 graden. Ook zijn er meer koeien, geiten en varkens om door het vele vuilnis te grazen en de apen worden steeds vaker grijs met een zwart gezicht in plaats van lichtbruin. In Jaisalmer na een kamelenrit van een uur uiteindelijk in een kleine woestijn beland en daar overnacht. Udaipur was de laatst bezochte stad in Rajasthan. In deze stad van de meren naar een ouderwets dans- en poppenspel geweest. Bij het schrijven van dit verslag 1 dag in Mumbai verbleven. De Dharavi slum tour liet ons zien hoe ze in de sloppenwijken recyclen en hoeveel producten er werden gemaakt.

Reizend met jonge Indiërs valt de flinke kloof tussen de oudere Indiërs op. Waar de ouderen vooral vragen stellen over zaken als het kastensysteem en trouwen, weten sommige jongeren soms niet van welke kaste ze zijn, kijken ze meer naar Hollywood dan Bollywood films en reizen zij zelf als vrijgezel maanden door India. De gemiddelde Indiër is vooral intens. Door de armoede lijken ze elke seconde van de dag met overleven bezig te zijn. Als toerist word je daardoor constant om geldzaken aangesproken. Zo krijg ik vaak complimenten over mijn kledingstijl, zoals mijn zwarte voetbalbroekje en krijg ik een seconde later de vraag of ik in zijn winkel wil kijken. In India kan je ook gedag zeggen tegen je persoonlijke ruimte. Bij mijn bed in de bus ging er een Indiër op mijn bed zitten en plaatsten twee anderen hun tas half op mijn bed. Uiteraard ook oppassen voor voedselvergiftiging of andere ziektes. Zo waren er bijvoorbeeld twee flink hoestende Indiërs naast mij in de bus zo vrijgevig om hun bacteriën de vrije loop te laten. Voor mij is het reizen door het hectische India na een maandje mooi geweest. Vooral door de verwachte temperaturen van boven de 40 graden in april. Het volgende land is nog niet 100% zeker, dus ik houd het nog even geheim. Zet het land onder de reacties als het zeker is.

• 29 Maart 2017 - 21:24

Sonja Van Der Peet:

Hoi Ross,
    Mooi verhaal weer! En leuke foto's! Gelijk heb je dat je je hielen licht uit India,
    voordat het letterlijk te heet wordt onder je voeten!
    Goede reis naar je volgende bestemming en groetjes, Sonja

• 29 Maart 2017 - 22:32

Mar Van Der Plas Ga Nu Nog De:

Heerlijk genoten wat een verhaal spannend hoor maar ook een beetje eng met. Die hoesten en proestige mensenwat heb jij genoten nu maar
    Guw een ander land op zoeken waar het niet zo warm is

• 29 Maart 2017 - 22:36

Mar Van Der Plas :

Ga nu de foto's bekijken jij een fijne verjaardag vier het met je vrienden daar zal ook wel weer een mooi verhaal worden Lieve Gr Oma

• 30 Maart 2017 - 08:09

Sonja Van Der Peet:

Ross van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

• 30 Maart 2017 - 16:21

RvdMeij:

Bedankt! Deze verjaardag is lekker gewoon gebleven. Vooral zaken voor het volgende land geregeld, namelijk Iran. De vliegtickets zijn geboekt. Op 2 april vertrek ik om 5 uur 's ochtends van Mumbai naar Bandar Abbas. Op 29 april om 4.35 vertrekt het vliegtuig vanuit Teheran en komt het op 11.35 uur in Amsterdam aan.

• 31 Maart 2017 - 11:17

Desirée:

Hoi Ross, Allereerst GEFELICITEERD!
    Nou dat wordt toch oefenen met het Wilhelmus en Mark Rutte zou het misschien best leuk vinden als we dat juichen hier ook gaan doen :) Die Indiase mannen moeten nog veel leren over respect. Het klinkt weer allemaal heel indrukwekkend Ross, geniet van al die prachtige dingen.
    Foto 2201: Wel mooi om te zijn maar wat zijn dat voor griezelige trappetjes, gebeuren daar geen ongelukken?
    Groeten Desiree

• 31 Maart 2017 - 16:23

Ross:

Bedankt Desiree! Laatst opperde Buma wel om het volkslied beter uit ons hoofd te zingen. Misschien kan hij de bioscopen in Nederland afgaan.
    India heeft op veel vlakken helaas nog een lange weg te gaan. Hopelijk gaat dit de komende tientallen jaren verbeteren.
    De gids vertelde inderdaad dat de week ervoor een persoon op deze trappen was overleden bij het maken van een selfie. Inderdaad levensgevaarlijke trappen.

• 03 April 2017 - 09:58

Tinie :

Hoi Ross.Gefeliciteerd met je verjaardag. Wat mooi verslag.Goede reis naar Iran.