China deel 2: Zhangjiajie, Yangtze en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu China deel 2: Zhangjiajie, Yangtze en Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu

China deel 2: Zhangjiajie, Yangtze en Yangshuo

Door: RvdMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

08 December 2016 | China, Yangshuo

Het beklimmen van de Yellow Mountain is zonder twijfel de beste dag van deze trip. Een goede reden om de afgelopen twee weken vooral de natuur op te zoeken. In Zhangjiajie was ik daarvoor op het juiste adres. Één dag op de Tianmen Mountain geweest en onder andere met de glazen wandelpaden langs de rotsen gelopen. De volgende dag na een uur met de bus kwam ik in het nationale park van Zhangjiajie aan met 3000 zandsteenrotsen, waar de film Avatar voor een deel op gebaseerd is. Al 380 miljoen jaar is de aarde bezig met dit meesterwerk. Al die tijd breken er in de winter stenen af door koude temperaturen en wat rest zijn de pilaren. Vier dagen lang zoveel mogelijk van het grote park proberen te zien.

Langzaamaan kom ik ook iets meer te weten hoe China in elkaar zit. Onder andere door een Nederlandse man, die bezig was aan een fietstocht van 1,5 jaar rondom de wereld. Hij gaat met zijn fiets van de gebaande paden af, en daarom kreeg hij vijfmaal een bezoek van de politie in zijn hotel om te vragen wat hij hier deed. Hij kwam ook in een plaats waar de bevolking in opstand was gekomen. Alle toegangswegen tot deze plaats waren geblokkeerd en er liepen spionnen rond om alles te controleren. De Chinese overheid houdt mij ook in de gaten. In alle hostels en treinen moet ik mijn paspoort laten zien. Zo weten ze precies mijn route en waar ik verblijf. Voor de rest moet je bij alle stations en metro's de tassen en mensen door een scanner, de politie vind je op elke hoek van de straat en op het station werd ook een passagier er door een soort geheim agent uit de rij gepikt en kreeg hij wat vragen op zich afgeworpen. Met Trump en misschien Wilders ben ik bang dat wij ook dit soort maatregelen gaan krijgen. Hoewel ik hoop dat we de richting van denkers als Arjen Lubach, Elon Musk, Rob Wijnberg, Geert Mak en Jesse Klaver opgaan.

Na het programma Langs de oevers van de Yangtze moest ik natuurlijk met een cruise over deze rivier. De boot was helaas vol. Daarom twee dagen in het grote en saaie Chongqing gebleven. Ze kennen trouwens het concept van multiculturele samenleving in China niet echt. Daarom ben ik inmiddels met 20 Chinezen op de foto gegaan. Het toppunt was toen mensen met mij en mijn tandenborstel op de foto wilden. Op 4 december begon de boottocht van drie dagen en pikte ik toch een beetje het sinterklaasgevoel mee. De three gorges en bijbehorende grote dam waren erg indrukwekkend. Als enige westerling kwam een rondreizende Engelssprekende (of iets wat er op lijkt) Chinees goed van pas. Hij reisde een jaar door China plus Zuid-Oost Azië, liep 2000 km van Chengdu naar Lhasa en door zijn reis in de chaos van India had hij meer respect voor de law and order van de Chinese overheid gekregen. Ze zijn ook in rap tempo bezig om veel gebouwen en infrastructuur aan te leggen. Daar kwam ik na een korte stop in Wuhan achter door een 300 kilometer per uur trein naar Guilin. Door een temperatuur van 20 graden kon ik mijn jas verbergen en mijn korte broek onderuit mijn tas halen. Met deze outfit tourde ik per fiets door het karstgebergte van Yangshuo.

  • 09 December 2016 - 10:51

    Desirée:

    Van die natuur word je wel even stil zeg.
    Schitterend Ross, maar wat vreeeeeeeselijk hooooooooooooooooooooog. Geniet ervan Desirée

  • 10 December 2016 - 09:19

    Ross:

    De eerste dag in China wist ik nog zo goed als niets van de Chinese natuur. Het is in ieder geval zeker niet tegengevallen. Bij die hoogtes moet je wel vertrouwen hebben in de makers van de bruggen/looppaden en hopen dat er geen rotsblokken afbreken. Gelukkig allemaal goedgekomen. Bedankt! De komende maand kijken wat er allemaal in het westen van China te beleven is.

  • 10 December 2016 - 11:21

    Mar VderPlas :

    Ross weer heerlijk van je verhaal genoten wat een belevenis hoop dat je nog heel veel fijne beleven nissen mag mee maken geniet er van lieve Gr Oma

  • 15 December 2016 - 07:56

    Petra Van Der Geest-Burggraaf:

    Zojuist al jouw reisverslagen en foto's bekeken. Prachtig Ross wat een fantastische reis. Gr. Petra

  • 16 December 2016 - 13:57

    Herman Van Der Meij:

    Ross super leuk verhaal weer en mooie foto's. Geniet van je avontuur en wij genieten mee. Nog heel veel plezier en mooie indrukken gewenst. Gr Herman Verzonden

  • 27 December 2016 - 10:43

    Ross:

    Bedankt oma, Petra en Herman! Echt super dat jullie de reisverslagen en foto's kunnen waarderen. In China kan je op vele plekken weer een nieuw avontuur beleven. Ik heb van 2 tot 12 januari misschien wel het grootste avontuur van mijn reis geboekt. Ik ga per trein van Chengdu naar Lhasa, per jeep van Lhasa naar het basiskamp van de Mount Everest en neem tot slot een vlucht van Lhasa naar Kathmandu (Nepal).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ross

De reis start op 3 oktober in Sint-Petersburg. Vanaf daar zal de trein mij de komende maanden door Rusland, Mongolië en China loodsen. Met reisverslagen, foto's en video's houd ik jullie graag op de hoogte.

Actief sinds 30 Sept. 2016
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 101716

Voorgaande reizen:

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: