Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: RvanderMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

15 Januari 2017 | China, Lhasa

Een trein reed mij vanuit Xining in 23 uur naar Lhasa. Deze rit begon op 2200 meter hoogte en eindigde op 3600 meter hoogte. In de ochtend werd ik wakker met een opkomende hoogteziekte. Verkouden, lichte hoofdpijn en minder zuurstof. Het uitzicht met kleine bergjes en yaks waren een goede afleiding. De eerste dag heel rustig aan gedaan, op het advies van de gids. De volgende dag kwamen we in de Tibetaanse sferen. Veel Tibetaanse boeren hebben nu vakantie en belijden hun geloof in Lhasa. Ze lopen in 3 uur rondom de stad met ratels en kralenkettingen in de hand. Daarna lopen ze 3 rondjes om het Potala Palace. De 300 trappen naar het hoogste punt van dit paleis waren vooral een onderneming voor de longen. Eenmaal boven bekeken we de leefruimtes van de oude Dalai Lamas. Dichtbij ons hotel gingen we naar een zeer heilige plek: Jokhang Temple. Dit bleek uit de biddende mensen voor de tempel, het lopen van 7 rondjes als geloofsuiting en een grote rij om de tempel binnen te gaan. In deze overvolle tempel raakten de Tibetanen, met hun traditionele kleding en doorleefde gezichten, vele onderdelen aan. De derde dag in Lhasa de monniken bij de Sera Tempel en Drepung Monastery zien debatteren.

Met een West-Europees, Russisch en Amerikaans gezelschap van 11 avonturiers vertrok het busje om 2 dagen later bij het basiskamp van de Mount Everest uit te komen. Onderweg mooie meren, gletsjers, gekleurde vlaggetjes, Tibetan Mastiff honden en speciale bergen gezien. India botste en botst nu heel langzaam tegen Azië aan en is er nu aan vastgegroeid. Het gevolg is onder andere de Himalaya en de Mount Everest. Op een kleinere schaal zie je hoe veel rotsen door de hoge druk speciale vormen aannemen. Dus weinig tijd om je tijdens deze ritten van gemiddeld 7 uur per dag te vervelen. Het was echter geen overbodige luxe om in de vier sterren hotels in Shigatse bij te komen. Dichtbij het basiskamp van de Mount Everest op 5200 meter hoogte werd deze luxe van het hotel flink gemist. Zonder verwarming in de kamer van het guesthouse en een buitentemperatuur van -20 graden werd ik na weinig slaap ziek wakker met stevige hoofdpijn en verkoudheid, een moeizame ademhaling, een droge mond en een bevroren waterfles. Om 9 uur 's ochtends kwam de zon op en met veel moeite een heuveltje opgelopen om de Mount Everest met iets teveel bewolking te zien. Bij de lunchstop van het basiskamp van de Mount Everest naar Shigatse bleek ik niet de enige zieke door de stilte en geringe eetlust aan tafel.

De gids, chauffeur en de groep zorgden voor een gave sfeer en interessante verhalen. De gids vertelde dat de gletsjer door klimaatverandering de afgelopen 10 jaar 100 meter is teruggetrokken en de boeren last hebben van minder regen. Ze hebben ook last van een stuk land en stenen die naar beneden vallen (=aardverschuiving). In tegenstelling tot Nepal hebben ze in Tibet weinig last van aardbevingen. De allergrootste last voor de Tibetanen is de Chinese overheid. De religieuze leider Dalai Lama is verdreven, Tibetanen mogen Tibet niet verlaten, de overheid laat veel Chinezen naar Tibet immigreren, overal Chinese uitingen zoals Chinese vlaggetjes en bijna overal hangen er geheime agenten rond, camera's en afluisterapparatuur. Drie Tibetaanse gidsen vertelden 15 dagen, 2 maanden en 2 jaar voor politieke zaken in de gevangenis te hebben doorgebracht. Tibetaanse opstanden zal China met geweld beantwoorden.

Tijdens de tour veel met mijn Amerikaanse kamergenoot Ali met een Afghaanse achtergrond opgetrokken. Het over van alles en nog wat gehad, en ook zijn belangrijkste reden om te gaan reizen. Als dokter was hij namelijk veel tijd kwijt om formulieren in te vullen. Dit bepaalde hoeveel geld hij kreeg en wat zijn score als dokter was. Het contact met patiënten belandde hierdoor op een zijspoor. Zijn leidinggevende gaf hem ook een keer de opdracht om een patiënt in coma een overdosis aan morfine toe te dienen. Gelukkig weigerde Ali deze moord. Zijn doel tijdens deze reis is het leren kennen van zoveel mogelijk verschillende mensen, het maken van een film en bij terugkomst rechten studeren en de politiek in. De laatste twee dagen in Lhasa doorgebracht en met Ali en vier andere leden van de tour Tibet verlaten op een hele mooie vlucht van Lhasa naar de hoofdstad van Nepal, Kathmandu.

• 15 Januari 2017 - 09:22

Bob Van Der Meij:

Wat ontzettend mooi weer allemaal Ross! Ben onder de indruk van alles wat je beleefd!
    Fijne tijd in Nepal ben benieuwd wat je daar gaat mee maken!

• 15 Januari 2017 - 09:36

Mar V Der Plas :

Ross wat mooi alle maal hoop dat je in Nepal mooi dingen beleeft ik ga er van genieten liefs om

• 15 Januari 2017 - 10:11

Annette :

Hoi Ross ,
    Weer met heel veel plezier je reisverslag gelezen , wat een indrukwekkende foto's .
    En wat een grote honden

• 15 Januari 2017 - 13:46

Mar Van Der Plas:

Wat een verhaal spannend wat heb jij veel gezien en mee gemaakt heerlijk om dit alle maal te lezen doe de groeten van mij aan Ali veel liefs Gr Oma

• 15 Januari 2017 - 14:29

Sonja:

Hoi Ross, wat een indrukwekkend verhaal weer! Je moet er lichamelijk wel wat voor over hebben, om alles te kunnen zien en beleven. Maar zo te lezen, zeker de moeite waard!
    We kijken uit naar je avontuurlijke ervaringen in Nepal. Veel groetjes Sonja
    P.s. Leuke foto tussen die enorme honden!

• 16 Januari 2017 - 17:10

Ross:

Tibet was echt letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Het was de beproeving van de hoogteziekte zeker waard. Nu in Kathmandu even ontspannen en dan weer Nepal verkennen. Zin in!

• 24 Januari 2017 - 14:12

Desirée:

Hoi Ross, altijd weer goed om jouw verhalen te lezen, wat een avonturen. Als ik naar je foto's kijk snap ik waarom de mensen zulke kleurrijke kleding dragen. Het landschap is zo kleurloos en kaal, dan kan je wel iets gebruiken om op te fleuren:) Veel plezier in Nepal. Groeten Desiree