China deel 4: Chengdu en verhalen van reizigers - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu China deel 4: Chengdu en verhalen van reizigers - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu

China deel 4: Chengdu en verhalen van reizigers

Door: RvdMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

27 December 2016 | China, Yangshuo

Dit keer een reisverhaal over gesprekken met reizigers van de hele reis. De laatste blogs laat ik dit vaak achterwege om de verhalen niet te lang te maken.

Om te beginnen met een Nederlander. De rond de wereld fietsende Nederlander kwam er wonend in Engeland achter dat alleen de top 10% een goede opleiding krijgt. Naar de rest wordt er volgens hem weinig omgekeken en heeft een bedenkelijk niveau. Een kracht van Nederland is dat wij ons inzetten voor alle opleidingsniveaus. Ook niet onbelangrijk dat het hoger onderwijs bij ons geen 10.000 tot 40.000 euro, maar 2000 per jaar kost.

Een Portugees en Duits koppel verlieten Londen voor een reis van 1,5 jaar. In Londen begonnen zij al vrij snel meer respect voor de belangrijke voorzieningen zoals ziekenhuizen in Duitsland te krijgen. Na de reis zeiden zij sowieso weer naar Duitsland terug te keren.

Een andere Duitser studeerde paar maanden in Seoul en kwam ik tegen in zijn Hongkongse stedentrip. Hij zei dat de studenten op zijn universiteit nooit tegen de docent ingaan. Voor een goede baan gaat het namelijk vooral om hoge cijfers. Opstandige studenten krijgen lagere cijfers en verknoeien hun toekomst. De Duitser bekritiseerde licht de kritiek van de docent en werd direct de klas uitgestuurd.

De jonge Chinezen hebben weer beperkingen door met mondjesmaat nieuws buiten China te horen. Daarnaast zijn ze als enigskind de hoop van de familie en worden geacht rond hun 20ste een baan, huis en man/vrouw te hebben. Buiten Hongkong heb ik in China dan ook geen stad kunnen vinden waar er een sfeer van levensgenieters aanwezig was zoals in Berlijn, Stockholm, Boedapest, Barcelona en Amsterdam. Niet gek dat ik al meerdere verhalen van Chinese jongeren heb gehoord, die naar Europa of de VS willen voor de in mijn ogen vanzelfsprekende vrijheid. Nederland kan ik ze van harte aanraden. Hoewel ik ze wel zal meegeven om geen kritiek op Nederlanders te leveren, want dan kom je aan hun vrijheid.

Een Marokkaanse twintiger zoekt zijn vrijheid nu in China op. Als ongelovige werd het hem niet in dank afgenomen om te drinken, niet jong te trouwen en dergelijke. Hij volgt nu zijn passie voor talen om zijn Chinees verder te verbeteren, en zijn volgende plan is om in Rusland Russisch te leren.

Een Oekraïense professor wiskunde met Russische ouders vertelde dat Oekraïne een broedervolk van Rusland was. Een inval was door alle vredesverdragen ondenkbaar. Hij ziet Poetin ook in een steeds gevaarlijker figuur veranderen, en Europa weet volgens hem nog lang niet hoe gevaarlijk hij is. Daarnaast kon hij door zijn levenservaring in een communistisch land het asociale geduw om in de metro te komen begrijpen. Dat doet een communistische samenleving met mensen.

In een theehuis in Chengdu kwamen twee mannen op leeftijd bij me zitten. De taxi-chauffeur en tour guide vertaalde dat de andere man 4 jaar lang als jonge jongen op het platteland moest werken van de regering. De meeste jongeren deden er vooral alles aan om onder het werk uit te komen en lol te trappen. De mannen waren er niet zo'n voorstander van om veel jongeren naar het platteland te sturen. Voor de rest waren ze aardig tevreden over hun jeugd onder Mao Zedong, omdat ze bijvoorbeeld gratis gezondheidszorg en onderwijs van de overheid kregen. Het was ook nog veiliger dan het China van nu. Een opa van een Chinese twintiger was postbode, kon zijn tas drie maanden laten staan en het op dezelfde plek ongeschonden weer oppakken.

Een Canadese bankier met een Indische achtergrond vertelde dat de helft van India vegetarisch is, en de andere helft weinig vlees eet. Door het hindoeïstische geloof willen zij respectvol met de natuur omgaan. Restaurants in zijn provincie adverteren zelfs met 100% vegetarisch. In Canada is hij met het eten van vlees begonnen, hoewel hij daar zijn moeder flink mee moest teleurstellen. Zijn moeder zal wel tevreden zijn over het grote aandeel vegetariërs onder de reizigers.

Tot slot. Alle foto's zijn in en rondom Chengdu genomen. Van 28 tot 31 december ga ik iets buiten Chengdu reizen. Op 1 januari plaats ik deze foto's voor dit blog. Op 2 januari begint mijn trip richting Tibet. Vanuit Lhasa begin ik aan een achtdaagse tour naar het basiskamp van de Mount Everest!

• 27 December 2016 - 19:11

Bob Van Der Meij:

Leuk Ross over deze ontmoetingen te schrijven.

• 27 December 2016 - 23:02

Desirée:

Nou Ross, het is wel een internationaal gebeuren. Leuk om al die ervaringen te horen van al die mensen. Nederland is zo gek nog niet om [in vrijheid ] te leven. Dat gras van de buren is [lijkt] altijd groener ....... :)
    Heb je nog bijzondere kerstdagen gevierd of zijn ze voorbij gegaan zonder dat je er erg in had dat het kerst was? Ik wens je een goeie voortzetting van je reis richting Tibet en alvast de allerbeste wensen voor 2017. Groeten Desirée

• 28 December 2016 - 12:10

Marenjoostvanderplas@snel Net .nl:

Hallo Ross je verhalen gelezen erg van genoten leuke mensen ontmoet knap wat. Je alle maal doet ben erg. Trots op je lieve Gr Omma

• 29 December 2016 - 22:04

Annette :

Hoi Ross ,
    Ik maak mij allang geen zorgen meer ,dan je in je uppie aan het reizen bent .
    Je ontmoet zoveel interessante en leuke mensen , en iedereen heeft een verhaal .
    Gek idee dat iedereen enigskind isin China , geen tantes en ooms

• 29 December 2016 - 22:17

Sonja:

Hoi Ross,
    Mooi al je ervaringen met zoveel verschillende nationaliteiten te lezen.
    Nog even en het Hollandse nieuwjaar gaat in. Bij deze alvast een gelukkig 2017
    gewenst! en nog heel veel reisplezier! Groetjes Sonja

• 30 December 2016 - 01:21

Ross:

Altijd leuk om door het reizen een nog positiever beeld van Nederland te krijgen. Uiteraard valt er nog heel veel te veranderen. Gelukkig hebben we in maart de vrijheid om op de partij te stemmen met de beste oplossingen.
    Bedankt voor de nieuwjaarswensen! Helaas vieren ze hier geen kerst en nieuwjaar doen ze pas in februari. Op kerstavond had het hostel wel allemaal leuke spelletjes georganiseerd. Voor nieuwjaar zal ik zelf een paar knallers moeten kopen. Jullie zullen met flink wat meer knallers 2017 ingaan. Veel plezier en de beste wensen!

• 31 December 2016 - 20:35

Monique En Herman:

Super interessant hoor die verhalen van mensen vanuit de hele wereld. Wat die oude mannen vertelden, staat ook in een boek van Carolijn Visser, Selma. Dat gaat over die periode onder Mao, ze moesten naar het platteland omdat er hongersnood was geweest en boeren opeens de kern van de samenleving moesten worden. Daarom werden alle docenten gevangen gezet want daar had je toch niets aan! Als je het nog niet gelezen hebt wel een aanrader. Veel plezier in Tibet, en toch ook alvast gelukkig nieuwjaar voor jou van ons (wij gaan weer dansend het nieuwe jaar in)!

• 01 Januari 2017 - 05:39

Ross:

Op deze reis heb ik met Wilde Zwanen (Drie Dochters van China) van Jung Chang een vergelijkbaar boek gelezen. Door dit boek gingen er wat alarmbellen in mijn hoofd af toen de twee oudere Chinese mannen aanschoven. Voorzichting aan kon ik het gesprek richting de geschiedenis van de culturele revolutie sturen. Een heel erg interessante en absurde geschiedenis. Volgens mij zien 10 goede boeken, 10 films en 10 lange bezoeken aan China nog niet genoeg om deze geschiedenis echt goed te begrijpen. Een goede reden om Selma van Carolijn Visser te lezen. Bedankt voor de tip! Nieuwjaar is ongemerkt voorbij gegaan. Tibet gaat uiteraard wel een spektakel worden. Veel plezier in 2017!

• 11 Januari 2017 - 11:31

Diny:

Beste Ross,

Wat leuk weer om jou ervaringen te lezen. Heel bijzonder om al die levensverhalen van al die mensen te lezen.
    Dit neemt niemand jou meer af, wat jij allemaal beleeft.

Wij wensen je nog heel veel reisplezier!

Liefs Ron en Diny

• 13 Januari 2017 - 10:32

Hallo Ron en Diny,

Bedankt! De ontmoetingen met reizigers maken deze reis, samen met de prachtige natuur uiteraard. Kan niet anders dan gelukkig zijn met deze reis tot nu toe. Ben bang dat sommige leerlingen deze verhalen over 40 jaar nog moeten aanhoren. Net twee dagen terug van een tour door Tibet. Nu even rustig aan en dan Nepal verkennen.