China deel 3: De eilanden van Hongkong - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu China deel 3: De eilanden van Hongkong - Reisverslag uit Yangshuo, China van Ross Meij - WaarBenJij.nu

China deel 3: De eilanden van Hongkong

Door: RvdMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

18 December 2016 | China, Yangshuo

Om 8 uur 's ochtends op 10 december werd ik in de trein wakker bij de stad Guangzhou. De komende 2 uur reed ik door het grootste stedelijke gebied om uiteindelijk bij Hongkong uit te komen. Mijn eerste 30 dagen van mijn visum waren voorbij en daarvoor moest ik mij in het buitenland of Hongkong laten zien. Door de Engelse kolonisatie zijn de Hongkongers veel meer verwesterd en mindere goorlappen dan de rest van China. Een Hongkonger reageerde met 'now we're talking' en een box over mijn vergelijking tussen Chinezen en Hongkongers. De eerste twee dagen door de straten met wolkenkrabbers gelopen, met de ferry en peak tram naar het uitzicht over de stad, de (nacht)markten over en naar het historisch museum. Voor het museum wilde ik de stad de volgende dag verlaten en na het museum heb ik twee nachten bijgeboekt. De afgelopen 500 miljoen jaar was 'de stad' namelijk een overstromingsgebied, ondiepe zee, woestijn en meer. Daarnaast heeft de zeespiegelstijging de afgelopen duizenden jaren vele eilandjes gecreëerd. Johan Cruijff zou deze herwaardering van Hong Kong als volgt hebben omschreven: 'Je ziet het pas, als je het doorhebt.'

Helaas kan dit mooie landschap in de toekomst met behulp van klimaatverandering onleefbaar worden. Onder andere door meer orkanen en het verdwijnen van eilanden door de zeespiegelstijging. Ze hebben ook nog is een lichte kans op serieuze aardbevingen. Ik begin inmiddels medelijden met de mooie eilanden van Hongkong te krijgen.

Tijd om de aardrijkskundige periodes terug te zien in de eilanden met rotsen en stranden. Op Hong Kong Island heb ik over de heuvels van de dragon's back gelopen. Door de ligging aan de zee beukt de wind hier tegen de rotsen aan. De gesteentes werden/worden verder door de wind en het water getransporteerd en ook tot zandkorrel getransformeerd. Het eindpunt als zandstrand was dus best logisch. Op Shek O en Big Wave Bay op het strand gelegen en wezen surfen, hoewel de verwijdering van de haaiennetten mij even deden twijfelen. In de avond nog naar het oh zo Engelse paardenrennen geweest. Een andere dag vanuit Saikung met een bootje naar Sharp Island. Dit is de plek waar er lang geleden een supervulkaan uitbarstte met vulkanische gesteenten als gevolg en een tombolo. Een tombolo is wanneer het water tussen een eiland en eilandje langzaam gaat stromen, dingen als zand en stenen naar de bodem zakken en er twee eilandjes met elkaar worden verboden. Iets verderop bij de East Dam (bij de heuvel Fa Shan) waren er veel resten van de supervulkaan te zien. Zoals 6-hoekige pilaren en afgekoelde lavastromen in de stenen. Andere dagen rondom het Plover Cove Reservoir en op het Ping Chau eiland gelopen. Vooral veel sedimentgesteente gezien. Dat is als bijvoorbeeld zand door druk in de aarde wordt samengeperst tot zandsteen. Bij Ping Chau hebben ze berekend dat de een periode van duizend jaar zand tot 1 cm zandsteen wordt gevormd. De verschillende kleuren in de meters hoge rotsen vertellen dus dat Ping Chau de afgelopen jaren flink van landschap is veranderd.

  • 18 December 2016 - 19:09

    Mar Van Der Plas :

    Ross weer heerlijk genoten van je verhalen wat zal jij er veel over vertellen in je leven Fijn dat ik dat alle maal mee mag maken nog heel veel reis plezier liefs oma xxxxxxx

  • 18 December 2016 - 20:11

    Annette Pijpers :

    Hoi Ross ,
    Leuk stukje weer over China , contrast met een drukke stad en weids landschap met rotsen .
    Groetjes van je tante Xx

  • 19 December 2016 - 22:56

    Desirée:

    Hoi Ross, Dit was een leuke combi van een aardrijkskunde- & geschiedenisles. Waar zijn de foto's? Voor de komende week: Gezellige kerstdagen. Groeten Desirée

  • 27 December 2016 - 10:31

    Ross:

    Hongkong was echt een verrassende stad met de gave natuur. De Hongkongers hebben de natuur ook niet voor niets de bijnaam de achtertuin van Hongkong gegeven. Het was ook lekker om zo lang op 1 plek te blijven. Om de paar dagen naar een andere plek verhuizen is na een tijdje mooi geweest.
    Bedankt Desireé! Helaas doen ze hier heel bescheiden aan kerst en vieren zij nieuwjaar in februari. Ik hoop dat jullie een lekkere kerst hebben gehad, en knallend oud & nieuw ingaan. Op mijn mobiel duurt het uploaden van de foto's uren. Met de computer ging het nog steeds langzaam, maar is het wel gelukt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ross

De reis start op 3 oktober in Sint-Petersburg. Vanaf daar zal de trein mij de komende maanden door Rusland, Mongolië en China loodsen. Met reisverslagen, foto's en video's houd ik jullie graag op de hoogte.

Actief sinds 30 Sept. 2016
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 101677

Voorgaande reizen:

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: