Sint-Petersburg en Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Ross Meij - WaarBenJij.nu Sint-Petersburg en Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Ross Meij - WaarBenJij.nu

Sint-Petersburg en Moskou

Door: RvdMeij

Blijf op de hoogte en volg Ross

12 Oktober 2016 | Rusland, Moskou

Dit is het reisschema van de komende maanden:
3 oktober: Vliegtuig van Amsterdam naar Sint-Petersburg.
8/9 oktober: Nachttrein van Sint-Petersburg naar Moskou
13 tot 17 oktober: Trein van Moskou vertrekt om 13.20 uur naar Irkoetsk bij het meer van Baikal en komt aan om 8.47 uur.
22 tot 24 oktober: Vertrek vanaf Irkoetsk om 22.06 uur en komt om 6.00 uur aan in Ulaanbatar.
10 november tot 11 november: Vertrek van Ulaanbataar om 7.35 uur en komt om 11.40 uur aan in Beijing.
11 november tot 9 januari mag ik met mijn visum door China reizen en de route is nog niet bepaald.
9 januari: Een vlucht van Hongkong naar Hanoi in Vietnam.

Verslag Sint-Petersburg en Moskou:
Door de slechte relatie tussen Rusland en Nederland stapte ik met enige onzekerheid uit het vliegtuig. Het spookte zelfs door mijn hoofd om mij als Belg, Zwitser of Fin voor te stellen. Dit gevoel verdween al snel toen ik bij de bushalte door een Kazachstaans vrouw werd geholpen met de bus- en metrotickets. Het hostel was lastig te vinden, maar eenmaal gevonden was het top. De zeer enthousiaste hostelbazin toonde mij het zeer fijne hostel met een wasmachine, keuken, mooie kamers, enzovoorts. De eerste echte dag zo'n 5 uur langs de bekendste highlights van het centrum, zoals kerken, forten en musea getrokken. Een teleurstelling waren de vele Chinese toeristen. Dan te bedenken dat ik binnenkort volledig door Chinezen zal worden omringd en wel twee maanden lang. De medewerkster van het hostel vroeg zich af of ik in het saaie Ulaanbataar (Mongolië) ging mediteren. De eerste scheurtjes in mijn reis zijn nu al zichtbaar. Een verplicht nummer in Sint-Petersburg is het museum de Hermitage. De zalen vol kunst waren prachtig versierd en oneindig lang. In de avond het nachtleven bezocht met Vlaamse, Italiaanse, Oekraïense en Russische gasten van het hostel. Een discotheek met enorme boekenkasten, tientallen klokken, opgezette dieren en een mix van westerse en Russische hoempa hoempa muziek. Enkele kilometers liep ik terug met een Rus en een zeer dronken Oekraïner, die herhaaldelijk 'I HATE ALL RUSSIANS' schreeuwde.

De nachttrein bracht mij naar Moskou en reed langs vele Sovjet flats. De eerste dag werd ik door een onofficiële ambassadrice van Moskou door deze mooie stad rondgeleid. Deze dame was een ware stadsnationalist en had geen goed woord voor Sint-Petersburg over. In een mausoleum ook het gebalsemde lichaam van de historische persoon Lenin zien liggen. Een zeer vreemde belevenis, maar een must als geschiedenisdocent. Een andere vreemde ervaring is het hostel. De sympathieke Russen op leeftijd knopen lange gesprekken aan in gebrekkig Engels, bieden veel eten aan en kreeg ik een knuffel omdat ik ook docent was. Ten slotte probeerde een jonge Siberiër mij tevergeefs duidelijk te maken dat -30 graden een frisse temperatuur is. Door ruimtegebrek en aparte sociale contacten met een bankier uit India en een Zwitser uit het hostel ontsnapt. Één van de gesprekken ging erover dat Rusland best wel meeviel en de sfeer prima is. Het is wel lastig dat de communicatie hier grotendeels met de handen en voeten gaat. Mensen vertellen dan ook nog dat ik met de trein naar het oosten nog minder Engels zal praten. De tijd zal het leren.

  • 12 Oktober 2016 - 23:48

    Mar Vander Plas :

    Ross heerlijk van je verhaal genoten wat leuk allemaal geniet er van lieve Gr oma welterust

  • 13 Oktober 2016 - 02:00

    Bob Van Der Meij:

    Wat mooi geschreven Ross, veel indrukken al!

  • 13 Oktober 2016 - 12:07

    Floor Van Der Meij:

    Erg leuk allemaal Ross. Veel plezier nog.

  • 13 Oktober 2016 - 12:37

    Herman Van Der Meij:

    Geniet er van Ross leuk z'n verslag veel plezier en mooie ervaringen opdoen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ross

De reis start op 3 oktober in Sint-Petersburg. Vanaf daar zal de trein mij de komende maanden door Rusland, Mongolië en China loodsen. Met reisverslagen, foto's en video's houd ik jullie graag op de hoogte.

Actief sinds 30 Sept. 2016
Verslag gelezen: 998
Totaal aantal bezoekers 101649

Voorgaande reizen:

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

30 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: